Snarkning är ett problem för många och är det riktigt illa kan till och med nära relationer påverkas negativt. Att snarka är helt enkelt inte roligt för någon men som tur är finns det idag många sätt att bli av med snarkning effektivt. I denna artikel kommer du att få flera värdefulla tips och råd. 

 

Att snarka är inte farligt men är det riktigt illa kan snarkning till exempel leda till andningsuppehåll samt sömnapné. Det kan även leda till trötthet som i sin tur kan påverka stora delar av vardagen och välmåendet. Därmed finns det alltså en hel del anledningar till varför du bör försöka sluta snarka, trots att det inte är farligt. 

Trötthet vid snarkning 

Många som snarkar lider av trötthet. Detta eftersom snarkningen gör det svårare att andas, vilket ger samma symptom som vid förkylning. Dessa andningssvårigheter gör att man sover ytligare och har lättare för att vakna av sina egna snarkningar. Därmed upplever många som snarkar att de har mindre energi än de som inte snarkar. 

Att inte få sova ut ordentligt kan innebära en hel del nackdelar, både för det psykiska och fysiska välmåendet. Sömnbrist kan bland annat leda till ett sämre immunförsvar och en bromsad ämnesomsättning men även ökad risk för depression. Kroppen behöver sömnen för att reparera sig och därför bör den som snarkar lösa problemet omedelbart. 

Anledningen till varför man snarkar är eftersom musklerna i svalget slappnar av när vi somnar, vilket för vissa kan skapa vibrationer av luftflödet till lungorna. Dock brukar det finnas en del bidragande faktorer som ökar risken ytterligare för att snarka, till exempel ett trångt svalg eller näsa, övervikt eller för stora halsmandlar. 

Sluta snarka genom självhjälp 

Det finns flera olika metoder för dig som vill sluta snarka. Du kan bland annat ta hjälp av olika läkemedel avsedda för personer som snarkar, eller så kan du testa olika metoder för självhjälp. Vi rekommenderar att du först börjar med metoderna för självhjälp för att på så sätt slippa ta läkemedel i onödan. 

Det finns många tips för den som vill sluta snarka genom självhjälp. Om du sover med en väldigt stor kudde kan en idé vara att byta ut denna till en mindre. En allt för stor kudde kan nämligen bidra till att svalget böjs och blir smalare, vilket i sin tur ökar risken för snarkning. 

Risken för att snarka ökar om du ligger på rygg. Testa därför att sova på sidan eller på mage och se om snarkningen försvinner. Ett tips som må låta lite dumt men som faktiskt kan fungera är att lägga en liten boll, till exempel en tennisboll, i en ficka på ryggen när du ska sova. 

Ändra din livsstil 

Att förändra livsstilen kan också påverka hur mycket eller hur lite du snarkar. Om du till exempel är överviktig kan en sund viktnedgång föra med sig att snarkningarna försvinner. Detta eftersom du även tappar vikt kring halspartiet, vilket gör att luftvägarna inte belastas lika mycket. Detta är såklart en långsiktig lösning på problemet. 

Ett annat tips kan vara att dra ner på din alkoholkonsumtion och sluta röka. Båda dessa vanor kan faktiskt påverka snarkningen. Rökning bidrar nämligen till att slemhinnorna sväller, vilket ökar risken för att snarka. Alkohol gör att musklerna i svalget slappnar av mer än vanligt. Även detta kan göra att du snarkar mer. 

Läkemedel vid snarkning 

Om du har testat alla metoder för självhjälp utan resultat kan det vara dags att vända dig till olika hjälpmedel eller läkemedel. Marknaden för problem med snarkning är som tur är stor, så det finns absolut hjälp att få. Det gäller bara att hitta ett alternativ som passar just dig och din livsstil. 

På apoteket kan du bland annat köpa näsutvidgare som du fäster i näsborrarna för att utvidga dem, eller plåster som du sätter på ovansidan av näsan. Det finns även olika typer av bettskenor som kan lindra snarkningarna och munremsor som placeras inuti gommen. Med andra ord finns det mängder av olika hjälpmedel att utforska. 

Det går även att köpa olika typer av sprayer som antingen sprayas direkt i halsen eller i näsan. Testa gärna olika hjälpmedel för att se vad som passar just dig. Kombinera även de hjälpmedel du hittar hos apoteket med metoderna för självhjälp. Kanske kan denna kombination vara lösningen för att du ska bli kvitt dina snarkningar. 

För dig som lever med någon som snarkar 

Att leva tillsammans med någon som snarkar kan vara minst lika krävande som att snarka själv. Även här finns stor risk för sömnproblem, vilket kan ha en negativ effekt på det vardagliga livet. Tyvärr kan snarkningar ofta driva par att sova i separata sovrum, en lösning som definitivt borde vara den sista utvägen. 

Om din partner eller sambo har problem med snarkningar bör du introducera hjälpmedel för personen och förklara hur livet kan påverkas negativt av snarkning. Eftersom du också påverkas av snarkningen kan du vara med som en testperson och se vilket hjälpmedel eller självhjälpsmetod som fungerar bäst. Försök helt enkelt att hitta en lösning tillsammans. 

Om problemet kvarstår kan en lösning vara att sova med öronproppar. Öronproppar finns att köpa på vilket apotek som helst och kan förbättra sömnkvaliteten. En annan idé kan vara att testa olika nattljud (till exempel regn eller brus), då ett konstant ljud genom hela natten gör risken för att vakna av andra ljud mindre. 

Om ingenting hjälper 

Om du har testat läkemedel, hjälpmedel och självhjälp utan att någonting fungerar kan det vara hög tid att uppsöka en läkare. Det är viktigt att få bukt med snarkningar då de kan påverka välmåendet en hel del. Genom att besöka en läkare kan ni titta på problemet och se vad som kan göras för att lösa det. 

Hos läkaren kan du till exempel få testa en receptbelagd nässpray om du har en svullen slemhinna eller nästa. Skulle det till exempel vara så att din näsa är mycket trång eller om dina halsmandlar är stora kan en operation vara en sista utväg. Även gommen kan kräva en operation om du har en stor gomspene. 

Ta tag i problemet i tid 

Efter denna artikel kan vi konstatera att snarkningar inte är roligt för någon inblandad. Det påverkar sömnen och därmed välmåendet, vilket kan leda till både psykisk och fysisk ohälsa. Därmed rekommenderar vi att du tar tag i problemet så snart som möjligt, både för att du och din partner eller sambo ska må bättre i längden.